Een aantal Nederlandse sites heeft een penalty van Google gekregen voor het ‘inzetten van doorway pages‘, in de hoop meer verkeer uit zoekmachines te genereren. Het klinkt als ongeoorloofde SEO-praktijken van 5 tot 10 jaar geleden, maar dit geval is toch echt anno 2013.
Vanochtend heeft een groot aantal merken een melding gekregen in Google Webmaster Tools dat zij een penalty hebben gehad van Google voor het inzetten van zogeheten ‘doorway pages‘. Doorway pages (ook bekend als portal pages, bridge pages, jump pagesof gateway pages) zijn contentpagina’s die zijn opgezet met het doel beter te scoren in de Google-zoekresultaten op gewenste zoekwoorden. Deze content werd gehost op eigen subdomeinen. De beboete subdomeinen zijn allemaal ontwikkeld door Expose Media. Niet alle merken zijn beboet, van sommige merken zijn de bewuste sites op tijd offline gehaald. Enkele grote merken die gebruik maakten van de diensten van Expose Media zijn Ziggo, D-Reizen, T-Mobile en KLM.
De ‘boete’ houdt zoveel in dat de subdomeinen in kwestie een penalty hebben gehad. De merken (en hun hoofddomeinen) blijven dus als voorheen geïndexeerd.
Ben je niet helemaal thuis in zoekmachinemarketing, dan lijkt het concept van een doorway page wellicht wat op die van een landingspagina. Het belangrijkste verschil met een landingspagina is dat een doorway page puur geschreven is voor zoekmachine’s en niet voor de eindgebruiker. De content wordt geschreven met het doel de doelpagina’s op het hoofddomein op bepaalde zoekwoorden beter te laten ranken. De pagina’s zijn zodoende geen doelpagina’s, maar tussenpagina’s; dat is ook waar de synoniemen ‘gateway pages’ en ‘bridge pages’ vandaan komen.
Na de penalties van Google heeft Expose Media op 31 oktober de dienst per direct stopgezet. De subdomeinen zijn óf offline gehaald óf gedaald in de rankings; de klanten zijn op de hoogte gesteld.