Social media marketing gebruik je best niet zomaar in het wilde weg. Om je inspanningen te optimaliseren, moet je je social media meten. Je kunt dan bijvoorbeeld vaststellen welk sociaal netwerk de meeste leads genereert en wanneer je volgers het actiefst zijn. Deze insights kan je dan gebruiken om nog betere content te bieden en meer traffic naar je website te genereren. Hieronder drie tips die je al een heel eind op weg helpen om je social media marketing te verbeteren.
Bepaal de beste momenten voor updates
Er worden dagelijks zoveel tweets en Facebook-updates de wereld ingestuurd – je posts hebben dus maar een klein kansvenster om opgemerkt te worden. Je optimaliseert dus best het moment waarop je posts op je volgers en fans afvuurt. Gelukkig bestaan er handige tools om het optimale moment te bepalen.
Met de Tweriod-tool kan je monitoren wanneer je Twitter-volgers online zijn en daar vervolgens je tweetmomenten op afstemmen. Zo kan je visibiliteit en dus ook succes een boost krijgen. Met Tweriod kan je de recente tweets van je volgers en hun actiefste momenten bekijken. Tweriod vat met deze informatie de beste uren van de dag voor je samen.
Ook Facebook voorziet een gelijkaardige tool. Via Facebook Insights kan je op een eenvoudig leesbare grafieken aflezen wanneer je fans het meest actief zijn. Als je updates plant in deze piekmomenten, vergroot je de kans dat je paginaposts gelezen zullen worden.
Stel CTR-trends vast
Als je bedrijf actief is op sociale media, dan deel je waarschijnlijk veel content van je blog, website of YouTube-kanaal. Maar daar mag het niet ophouden! Het doel van delen is natuurlijk dat mensen op je link klikken, maar je click-through-rate mag niet de enige statistiek zijn die je in de gaten houdt. Via URL shorteners als Bit.ly kan je niet enkel je CTR meten, maar ook bijvoorbeeld de geografische spreiding van clicks, click-bronnen, en nog veel meer. Met deze informatie maak je dan samengestelde grafieken waarop je trends afleest en je social media strategie afstelt.
Vergelijk bronnen en conversion rates
Als je meerdere sociale mediaplatformen gebruikt om traffic en leads te genereren, dan is het ook handig om deze verschillende platformen met elkaar te vergelijken. Je kan dan bijvoorbeeld extra aandacht schenken aan het platform dat de beste ROI-cijfers voorlegt. Via tools als Google Analytics kan je URL tags aan landingspagina’s toevoegen om de leads en conversiecijfers vanaf elk sociaal netwerk te tracken. Zo kan je ontdekken welke links je verder moet ondersteunen met bijvoorbeeld e-mailmarketing of CPC-advertenties.
Bron: QueroMedia