Adverteren op Instagram?

Instagram heeft In totaal 2,1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 992.000 dagelijks en is vooral populair onder jongeren. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy dat de helft van de Nederlandse scholieren en studenten Instagram gebruikt.

Het grote en toenemende aantal actieve gebruikers van Instagram zorgt dat je het niet meer over het hoofd kunt zien. Daarnaast is mobiel adverteren ook steeds belangrijker en wordt steeds meer gebruikt. Een schatting is dat een derde van de mobieletelefoon gebruikers op een Instagram account heeft. Instagram biedt de ideale manier om jongeren mobiel te bereiken met visueel schermvullende advertenties. Door het enorme bereik en de specifieke doelgroep bepaling is Instagram Advertising dan ook een waardevolle toevoeging voor online marketing.

De doelgroep bepaling van Instagram loopt via Facebooktargeting. Daardoor kun je ook inspelen op (Facebook-)likes en interesses.

Het plaatsen van Instagram-advertenties loopt geheel via Facebook. In de Editor van Facebook is sinds kort de optie voor Instagram zichtbaar als extra optie. Ook het advertentiebudget loopt dus via Facebook.

Instagram biedt 3 verschillende soorten advertenties: Image Ads, Video Ads en Carousel Ads.

Image Ads bestaan hoofdzakelijk uit een foto en een kleine tekst. Je kunt ze zowel voor het communiceren van een CTA (Call-to-Action) als voor een brandingcampagne gebruiken. Het is voor gebruikers mogelijk om de post te liken en om erop te reageren. Rechts onder de foto is een duidelijke Call to action-knop aanwezig.

De Video Ads lijken erg veel op de Image Ads, maar tonen een video van maximaal 30 seconden. Ook hier is een call to action-knop mogelijk.

Carousel Ads kennen we natuurlijk al van Facebook. Hier kun je 5 foto’s toevoegen, waardoor het makkelijker wordt om een verhaal te vertellen en de gebruiker aan te zetten tot actie.

Op Instagram kun je een aantal mogelijkheden kiezen. De belangrijkste zijn: link naar website, Video Views en Mobile App installatie.

Voor je gaat adverteren via Instagram, is het goed te beseffen dat in Nederland voornamelijk jongeren advertenties op Instagram zien. Je moet je dus vooraf afvragen of deze doelgroep ook de juiste is voor je product of diensten.

Daarnaast draait Instagram om beeld en kwaliteit en wil deze dan ook hoog houden. Je ziet ook niet langer alleen de meest recente posts bovenaan , maar wel de meest relevante posts. Het is dan ook aan te raden je posts uniek en mooi vorm te geven , passend bij je bedrijf. Gebruik dus net even een andere afbeelding dan op Facebook, maar de afbeelding moet op zichzelf krachtig zijn om de aandacht te trekken.

In Nederland is adverteren op Instagram sinds september 2015 mogelijk. Ook hier zien steeds meer bedrijven de mogelijkheden van het populaire netwerk. Instagram heeft een aantal mooie resultaten op een rij gezet

 

Bronnen:
Hostnet Marketing
Willem Jan van Amerongen
https://business.instagram.com/advertising/