Gebruik jij al de nieuwste updates van LinkedIn? LinkedIn wordt steeds waardevoller voor marketeers en verkopers. Met deze 7 tips maak je er optimaal gebruik van. LinkedIn is al lang niet meer een verzameling cv’s voor recruiters. Juist voor (B2B) verkopers en marketeers heeft LinkedIn zich de laatste jaren ontwikkeld tot een onmisbaar platform.
- Het belang van een ‘klantcentrisch’ LinkedIn profiel.
- De formule voor een succesvolle LinkedIn post.
- Hoe je het beste artikelen kunt publiceren op LinkedIn.
- Hoe je effectief nieuwe klanten vindt door te ‘linktinderen’.
- Hoe je opvalt in de massa met LinkedIn native video’s.
- Hoe je jouw websitebezoekers analyseert met LinkedIn Website Demographics.
- Waar je meer uitstekende informatie kunt vinden over LinkedIn als marketing tool.
1.Het belang van een ‘klantcentrisch’ LinkedIn profiel.
Als je klanten naar een interessante Linkedinpagina wil bieden, kun je je LinkedIn profiel beter niet inrichten als een CV. Wat je nodig hebt, is een LinkedIn profiel dat functioneert als een landingspagina die bezoekers converteert tot connecties. Deze ‘landingspagina’ bestaat uit 6 belangrijke onderdelen waaraan je aandacht moet besteden om ze op de juiste manier in te richten:
1 Achtergrondfoto, Gebruik een eigen, unieke achtergrondfoto in plaats van de standaard achtergrond die LinkedIn je geeft. Met de achtergrondfoto kun je meer van jezelf en/of je bedrijf laten zien
2 Goede profielfoto (of in geval van bedrijvenpagina, je logo)
3 Naam
4 functieomschrijving
5 samenvatting (zichtbaar
6, Verborgen samenvatting
2. De formule voor een succesvolle LinkedIn post.
Uit gegevens van LinkedInblijkt dat 60 procent van de LinkedIngebruikers geïnteresseerd zijn in branchespecifieke kennis. Bedrijfsnieuws is interessant voor 53 procent van de LinkedIn leden, gevolgd door nieuwe producten en diensten (43 procent). Deel daarom je kennis met je LinkedIn Wees behulpzaam en transparant wanneer je kennis en informatie deelt op LinkedIn. Deel met name zoveel mogelijk branchespecifieke kennis met je netwerk. Zorg ervoor dat de content die je deelt relevant en praktisch inzetbaar is voor je volgers.
Je kunt het beste lange tekstberichten posten. Zorg er in ieder geval voor dat de eerste twee zinnen zo boeiend zijn, dat de lezers op de ‘meer weergeven’ (see more) link klikken om de rest te kunnen lezen.
Video werkt goed, en dan met name LinkedIn native
Vermijd externe links (!). Dit is een lastige. Je doel is natuurlijk om bezoekers naar je eigen website te krijgen. Maar uit het onderzoek blijkt dat posts met externe links slechter presteren dan posts zonder externe links. LinkedIn wil namelijk, net als Facebook, mensen zolang mogelijk vasthouden op het eigen platform. Plaats externe links daarom in een reactie onder de post in plaats van in de post zelf’
Reageer op de posts van anderen. Het algoritme van LinkedIn kijkt ook naar hoe actief je zelf bent op het platform. Plaats je vaak reacties bij posts en artikelen van anderen, dan helpt dat de zichtbaarheid van je eigen posts.
Lok reacties uit. Likes zijn leuk, maar reacties zorgen er pas echt voor dat je post tractie krijgt. Zorg dus dat je post goed opvalt in de newsfeed. Zet bijvoorbeeld een paar pakkende woorden helemaal in hoofdletters (niet te schreeuwerig). Gebruik eventueel emoji’s. En gebruik een afbeelding die niet alles al uitlegt, maar juist een vraag oproept.
Kies spraakmakende onderwerpen. Posts die discussie uitlokken krijgen doorgaans meer reacties dan posts die alleen maar informatie overdragen.
Stel een vraag. Wanneer je een vraag stelt, activeer je het brein van de lezer. Mensen willen vragen nu eenmaal graag beantwoorden. Door vragen te stellen aan je publiek vergroot je de kans op reacties.
Noem relevante mensen. Je kunt bij je post een aantal mensen uit je netwerk noemen via een @mention. Zij krijgen dan een bericht en als de post relevant voor hen is, is de kans groot dat ze erop zullen reageren en hem wellicht ook delen met hun netwerk.
Deel een unieke, persoonlijke ervaring. Posts die een persoonlijk, menselijk verhaal vertellen worden aanzienlijk meer gedeeld en lokken meer reacties uit dan zakelijke posts. Laat daarom zo nu en dan je persoonlijkheid lekker spreken.
Reageer snel. LinkedIn heeft in de zomer van 2017 de statusweergave van je contacten geïntroduceerd. Je kunt nu dus middels een groen bolletje of cirkeltje zien of je contact online is, of kort geleden online was. Smeed het ijzer als het heet is en ga de conversatie aan.
3. LinkedIn Artikelen
Sinds 2015 kan iedereen een influencer zijn op LinkedIn door zijn of haar eigen content te publiceren op het blogplatform van LinkedIn. Als je nog geen blog hebt, is dit een perfecte manier om met bloggen te beginnen. Het gebruiksgemak van LinkedIn articles is uitstekend. Je kunt je blogs mooi opmaken en verrijken met afbeeldingen, video’s, citaten etc. Als je nog geen blog hebt, is dit een perfecte manier om met bloggen te beginnen. Als je wel al een blog hebt, is het toch de moeite waard om je artikelen ook op LinkedIn te publiceren. Je vergroot daarmee namelijk je zichtbaarheid op LinkedIn en je versterkt je professionele aanwezigheid en de uitstraling van je profiel ermee. Wacht wel met het publiceren op LinkedIn tot Google je eigen blog heeft geïndexeerd en plaats een link naar je originele blogpost. Zo voorkom je dat zoekers op Google naar je post op LinkedIn gaan in plaats van naar je eigen blog.
4. ‘Linktinderen’
LinkedIn biedt een ijzersterke combinatie van marketing en sales tools. Deze hulpmiddelen stellen je in staat om continu nieuwe klanten te vinden door als het ware te ‘linktinderen’.
connect jij alleen met mensen die je ook persoonlijk kent? Dat is prima als je geen verantwoordelijkheid hebt om meer verkopen te realiseren. Maar als je wel new business zoekt, kom je met die instelling niet ver. Bezoek daarom dagelijks zoveel mogelijk profielen van tweedegraads connecties die binnen jouw doelgroep vallen. Je zult zien dat veel van de mensen die jij hebt bezocht ook jouw profiel zullen bekijken. En dat biedt een prima gelegenheid om ze een connectieverzoekje te sturen. Vandaar de term ‘linktinderen’.
5.LinkedIn native video’s
Sinds augustus 2017 rolt LinkedIn in navolging van Facebook en Twitter ook native video uit. Dat wil zeggen dat je nu ook video’s direct in LinkedIn kunt posten. Je hoeft ze dus niet meer eerst naar Youtube te uploaden om ze vervolgens te linken. Net als Facebook geeft ook LinkedIn extra aandacht aan native video’s. Het uploaden van jouw video’s direct naar LinkedIn is dan ook zeer de moeite waard.
6.LinkedIn Website Demographics
Een geweldige nieuwe functie van LinkedIn voor marketeers is Website Demographics. Deze gegevens zijn nu ook beschikbaar voor de bezoekers van je website. Tenminste, als je een adverteerders account bij LinkedIn activeert en de LinkedIn tracking pixel in je website plaatst. LinkedIn heeft deze handige functionaliteit voor marketeers in hun averteerdersomgeving geplaatst in de hoop dat je daardoor kennis maakt met hun advertentieplatform. Maar vrees niet, je hoeft niet te adverteren om het te laten werken. Maak gewoon een ontwerp (draft) campagne aan, maar activeer hem niet. Ga naar LinkedIn adverteren. Je vindt deze link rechts boven in de menubalk van LinkedIn onder de knop ‘work’ (zes stippen), Je komt dan terecht op de LinkedIn Advertising homepage: Klik op ‘manage ads’ en log opnieuw in. Je komt dan op je LinkedIn Campaign Manager uit: Belangrijk is dat je in de navigatie ziet staan ‘Website Demographics’. Je komt nu in een wizard terecht waarmee je een zogenoemde LinkedIn Insight Tag kunt aanmaken om in je website te plaatsen. Plaats de code volgens de instructies van LinkedIn in je website en je begint gelijk met tracken. Zodra de tag tenminste 300 bezoekers heeft geregistreerd worden je statieken zichtbaar.
7. Meer LinkedIn informatie
Mark ‘Mr LinkedIn’ Williams
http://linkedinformed.com/
Corinne keijzer
https://www.corinnekeijzer.nl/
LinkedTips
https://www.linkedin.com/groups/2274982
The Missing Link Show
https://www.linkedin.com/groups/6955463
Lees hier het volledige artikel van Mediaweb
LinkedIn tips