Facebook heeft aangekondigd het algoritme te veranderen, met meer aandacht voor persoonlijke contacten. De berichten van je bedrijf zijn hierdoor minder vaak op de tijdlijn van je volgers te zien. Ook komt er meer nadruk op lokale content variërend van bedrijfscontent, activiteiten en nieuwtjes.
Waar nu nog vaak bedrijfspagina’s op de tijdlijn de overhand hebben, gaat Facebook zich meer richten op content van vrienden en lokaal nieuws om hiermee interactie tussen vrienden en de directe omgeving stimuleren. Het promoten en dus dominanter maken van lokale content in de tijdlijn, zal volgens Facebook ervoor zorgen dat mensen meer betrokken raken bij hun directe omgeving.
Wat betekent de wijziging in het Facebook algoritme voor jou?
Veel bedrijven krijgen veel traffic via Facebook op hun website. Met de nieuwe wijziging in het algoritme wordt interactie nog belangrijker. (likes, reacties en deelacties). Afhankelijk van hoeveel interactie jouw bedrijfspagina of je nieuwe bericht heeft wordt de bedrijfscontent vaker of minder vaak getoond.
Lokale content gaat hoger scoren in de tijdlijn. Zeker kleine, lokale bedrijven kunnen hiermee voordeel doen, omdat hun volgers vaak lokaal zijn. Met deze ontwikkeling wordt geo-taggen, (het aangeven van je locatie bij een bericht), nog belangrijker.
Tips bij het nieuwe Facebook algoritme
Om in te spelen op het nieuwe algoritme, zijn er een paar dingen die je kunt doen:
– Aanpassen van instellingen
Vraag aan je volgers om hun instellingen aan te passen zodat ze toch nog van de berichten van jouw bedrijf kunnen ontvangen.
Zij kunnen zelf aangeven wat zij graag willen zien, maar nog lang niet iedereen weet hoe dit te doen. Een mooie kans voor een leuke post met uitleg:
- Ga naar de Facebookpagina die je wilt blijven zien
- Druk op ‘Volgend’
- Selecteer ‘Als eerste weergeven’
– Post deelbare content
Zorg ervoor dat mensen je bericht willen liken, willen delen met anderen of een reactie achterlaten. Zo wordt je bedrijf toch vaker in de tijdlijn geplaatst en dus door meer mensen gezien. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door op de actualiteiten in te spelen.
– Zorg voor interactie
Zorg voor veel interactie door onder andere het gebruik van live-video’s. Deze video’s roepen meer interactie op dan gewone video’s en blijven ook na livegang op je pagina staan. Hierin kun je bijvoorbeeld vragen van je volgers of fans beantwoorden. Ook krijgen mensen die op dat moment actief zijn op Facebook een melding zodra je live gaat.
– Target geografisch
Probeer mensen naar je merk te trekken uit je omgeving. Op die manier scoort je bedrijf hoger en is deze ook vaker te zien op de tijdlijn. Een andere manier kan zijn om met andere lokale bedrijven of bloggers samen te werken. Zij kunnen content over jouw bedrijf delen op hun Facebookpagina.
– Zorg voor diverse bronnen van traffic voor je website
Het blijft belangrijk om niet alleen afhankelijk te zijn van Facebook. Het is verstandig om ook op andere manieren goed gevonden te worden. Dit kan onder andere door verschillende social media platformen in te zetten, de SEO goed in te zetten of SEA te gebruiken (Adverteren)
Bronnen:
Facebook
Get Bright