Is e-mail marketing dood?

Nieuwsbrieven van onbekende websites of aanbiedingen van merken die niet bij je passen: er is haast niets zo irritant als een mailbox vol ongevraagde reclame, beter bekend als spam. De e-mail is voor veel bedrijven een vaste manier geworden om (potentiële) klanten te benaderen, met als resultaat dat mensen tegenwoordig vaak enkel hinder ondervinden van e-mailreclame. (Bron: chainconnection)

Sociale media en e-mailmarketing.
Betekent dit het einde van de e-mailmarketing? Waarschijnlijk niet, hoewel de hierboven beschreven manier onmiddellijk in de prullenbak mag. Met de komst van sociale media is echter een nieuwe vorm van e-mailmarketing ontstaan, sterker nog: de sociale media zijn misschien zelfs wel de redding van e-mailmarketing. Je ziet in e-mails steeds meer buttons van Twitter, Facebook, LinkedIn of Tell a Friend, waarmee je als ontvanger van een e-mail kunt bepalen of de e-mail wellicht ook interessant is voor een van je vrienden. Is de inhoud van de e-mail interessant genoeg, dan deel je deze met je vrienden door op een van de buttons te klikken. Hierdoor wordt het bereik van e-mailmarketing vergroot en heb je als bedrijf ook meer conversie. (Bron: Frankwatching)

Conclusie

E-mailmarketing is dus zeker niet ten dode opgeschreven, mits op een juiste en doelgerichte manier uitgevoerd. Gelukkig worden bedrijven door de opkomst van spam-filters en de huidige wet- en regelgeving bijna gedwongen om kritisch te kijken naar hun wijze van het benaderen van klanten en kunnen ze niet anders dan concluderen dat de e-mailmarketing een grote verandering heeft doorgemaakt. Algemene boodschappen voor een veel te groot en vooral vaak ongeïnteresseerd publiek zijn van het verleden, de nieuwe vorm van e-mailmarketing stuurt enkel nog relevante en interessante informatie naar een kleiner, maar veel specifiekere doelgroep. Bovendien zijn er volop inventieve manieren om je boodschap te verspreiden, zonder daarbij mensen lastig te vallen (en dus een negatieve associatie met je merk te creëren).