ocial search houdt voor in dat mensen steeds vaker binnen sociale netwerken naar informatie zoeken. Ze gaan dus niet meer via de ‘gewone’ weg op zoek naar informatie, maar zoeken binnen hun eigen netwerk omdat ze deze informatie meer vertrouwen. Een voorbeeld is het stellen van vragen binnen een sociaal netwerk en zo de informatie krijgen die je graag wil hebben, of het kijken op Facebook welke bedrijven/producten je vrienden ‘liken’.
Zoekmachines als Google proberen social search ook in hun zoekresultaten te verwerken. Zo kan Google je ‘social circle’ laten zien in hun zoekresultaten.
Dit werkt als volgt:
Je maakt een Google profile aan
Je voegt alle sociale netwerken toe waarop je actief bent
Vervolgens laat Google de resultaten van je vrienden zien wanneer je bent ingelogd met je Google account.
Daarnaast heeft Google in Amerika de +1 button gelanceerd. De eerste toepassing hiervan is de stemknop voor op webpagina’s, zoals de Facebook like knop of de Tweet knop. Daarnaast kun je de +1 knoppen direct vinden in de zoekresultaten. Met deze +1 knop naast de zoekresultaten geef je goedkeuring of een aanbeveling aan een zoekresultaat die u communiceert met uw online vriendencirkel. Ditzelfde doet zoekmachine Bing met de resultaten van de Facebook like knop.
Je kunt je natuurlijk voorstellen wat deze ontwikkeling doet met de vindbaarheid van je website op zoekmachines. Mensen zullen eerder gaan kijken naar de resultaten die uit hun eigen netwerk komen, dan naar de ‘overige’ zoekresultaten. Het wordt voor een bedrijf dus steeds belangrijker om positieve mond-tot-mond reclame te creëren op sociale netwerken.
Deze informatie wordt vaak als betrouwbaarder ervaren dan de informatie die van de bedrijven komt. Het is in feite een nieuwe variant van de ouderwetse mond-tot-mondreclame.