Zo staat het er voor met social media

Social media in Nederland naar maandelijks unieke bezoekers (x1000)

Wanneer we kijken naar het maandelijks unieke bezoek aan sociale media in Nederland zien we weinig verrassingen, zo blijkt uit cijfers van comScore. LinkedIn wint langzaam aan bezoek en is nu het tweede sociale netwerk van Nederland.  Twitter presteert qua websitebezoek over de gehele linie minder dan vorig jaar.

In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media, zo blijkt uit een analyse van het Britse bureau voor statistiek, het Office for National Statistics, in samenwerking met Eurostat. Volgens het onderzoek zegt 65 procent van de ondervraagde Nederlanders in de drie maanden voor de vraag gebruik te hebben gemaakt van social media.

Facebook: de grootste in 127 van de 137 landen

Facebook heeft op dit moment 1,155 miljard maandelijks actieve gebruikers. Het aantal Nederlandse Facebookgebruikers op dit moment staat op 8,4 miljoen.

In Nederland komt 78,2 procent van de 7,8 miljoen gebruikers dagelijks op de website, zo blijkt uit cijfers die Facebook Benelux onlangs publiceerde. Het aantal dagelijks actieve gebruikers in Nederland komt  uit op 6,1 miljoen. In vergelijking met de wereldwijde cijfers bezoeken relatief veel Nederlanders Facebook via een smartphone of tablet, maar liefst 77 procent (wereldwijd is dat 70 procent). Van de 6 miljoen mobiele gebruikers loggen 4,6 miljoen mensen elke dag in.

Ander nieuws van Facebook is dat het inmiddels de grens van 1 miljoen actieve adverteerders (binnen een periode van 4 weken) is gepasseerd. Volgens Europese statistieken worden de Facebook-pagina’s gezamenlijk wekelijks 270 miljoen keer bezocht (gemiddelde van 1 tot 28 maart 2013). Het meldt ook dat er wekelijks zo’n 8 miljoen reacties op bedrijfspagina’s wordt achtergelaten. 61 procent van de maandelijks actieve gebruikers is verbonden met ten minste één lokale bedrijfspagina (gemeten op 31 maart).

Twitter

Er zijn inmiddels meer dan 1,5 miljard accounts geregistreerd bij Twitter. Wat betreft het aantal actieve gebruikers moeten we het doen met de cijfers die Twitter tijdens haar 7-jarig bestaan bekend maakte. Volgens Twitter heeft het platform “well over” 200 miljoen actieve gebruikers die samen meer dan 400 miljoen tweets per dag versturen. Gemiddeld worden er dagelijks 5.700 tweets per seconde verstuurd.

Google+

In mei 2013 bereikte Google+ de grens van 500 miljoen geregistreerde gebruikers. Van hen zijn er 235 miljoen maandelijks actief  en 135 miljoen gebruikers zijn maandelijks actief in de stream/timeline. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat Google+ bezoekers gemiddeld slechts 7 minuten per maand doorbrengen op het platform. Ter vergelijking: de gemiddelde gebruiker van Facebook was in diezelfde periode 6 uur en 44 minuten per maand actief. De cijfers zijn wel een verbetering voor Google+, een jaar terug was de gemiddelde bezoektijd nog 3 minuten. Het gebruik van Facebook is juist gedaald met 23 minuten.

Ondertussen ontwikkelt Google vrolijk verder aan Google+. Zou kreeg het sociale netwerk een flink redesign en ook de mobiele versie heeft een opfrisbeurt gehad. Daarnaast beschikken Google+ pagina-eigenaren nu over een dashboard.