Wat levert Facebook nu echt op?

Waarschijnlijk zit je met je bedrijf op Facebook en hebt een fanpage die al aardig wat volgers heeft. Tevens plaats je regelmatig content waar je ook behoorlijk wat reacties en likes op krijgt. Maar wat levert dit nou eigenlijk allemaal op?

Je steekt er tijd in en tijd kost geld. Je wilt deze investering ergens terugverdienen of in ieder geval kunnen rechtvaardigen. Het probleem is dat je vaak niet direct inzicht hebt in wat je activiteiten nu werkelijk opleveren. Hiervoor is het belangrijk om de ROI (Return on Investment) van je Facebook activiteiten te bekijken. Als je weet welke acties of berichten ook daadwerkelijk klanten, bestellingen etc oplevert, weet je ook op welke activiteiten je moet gaan richten. Belangrijk is wel om variatie in je berichtgeving te blijven houden, dus zeker niet alleen maar like en win acties, dat werkt zelfs averechts.

Pagina likes
In eerste instantie kijk je vaak naar het aantal likes dat je fanpage heeft om vast te stellen welke resultaten je behaalt op Facebook. Meer mensen bereiken leidt tot meer conversies. En meer conversies, dat betekent meer inkomsten. Dus streef je naar zo veel mogelijk Facebook-likes en de rest volgt vanzelf. Toch? Nou … nee. Het is het belangrijk om te bekijken hoe je deze likes verkregen hebt en waar ze vandaan komen.
Dit kun je heel mooi in Facebook Insight bekijken onder het tabblad “likes”. Tevens kun je hier zien hoeveel “likes” en “unlikes” er op iedere dag zijn bijgekomen. Zo kun je bepalen welke activiteiten wel werken en welke niet. Het aantal likes van een fanpage is echter maar een beperkte weergave van het werkelijke resultaat dat je behaalt uit Facebook. Klikken op een duimpje is namelijk een behoorlijk vrijblijvende actie. Fans – de Facebookgebruikers die jouw pagina de moeite waard vonden om op dat duimpje te klikken – hebben niet noodzakelijk écht interesse in jouw bedrijf. Ze klikken niet vanzelfsprekend door op de content die je deelt. En worden dus ook niet automatisch betalende klant. Een relevanter cijfer? Het aantal “personen die hierover praten”. Om het beeld completer te maken zul je dus ook naar het bereik van je statusupdates en de betrokkenheid van je fans moeten kijken.

Bereik van statusupdates en betrokkenheid van fans
Facebook kun je gebruiken om je naamsbekendheid of merkbeleving te vergroten, maar hoe bereken je wat deze activiteiten je ook echt opleveren? Dit kun je doen door te bekijken wat het bereik van je statusupdates is. Hierbij is het belangrijk om vooral de mensen te bereiken die nog geen fan van je fanpage zijn. Hierbij gaat het dus om vrienden van fans die je statusupdates zien doordat een fan deze bijvoorbeeld “geliked” of nog beter “geshared” heeft. Deze acties van je fans zijn heel waardevol omdat ze nieuwe klanten kunnen opleveren die getipt zijn door hun vrienden. Ga dus de interactie aan, zodat er veel “geliked” en “geshared” wordt en vrienden van fans deze ook zien. Je kunt dit meten door in Facebook Insights te kijken naar het aantal “shares” en “likes” van je statusupdates en vervolgens weer te kijken naar het aantal nieuwe fans dat je gegenereerd hebt:

Conversie
Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om conversie. Je wilt immers resultaten behalen uit je Facebook activiteiten, komen mensen naar je site, je winkel, gaan ze over tot aankoop etc. Je zou dit eenvoudig kunnen berekenen door het conversiepercentage vanuit Facebook te berekenen in Google Analytics. Dit zou voor webshops een goede methode zijn, maar voor bijvoorbeeld een merk dat vooral offline haar producten verkoopt ligt dit anders. Voor deze merken is het veel belangrijker om te meten. Conclusie is dat de werkelijke resultaten van Facebook nog lastig te berekenen zijn, maar wat je wel kunt doen is goed bekijken welke activiteiten effect hebben voor je conversie, bereik en betrokkenheid van je fans en hier vervolgens op in te zetten.

Hogere resultaten via Facebook
Het verschil tussen Facebook-likes en conversies is groter dan ooit. Vanuit een marketing oogpunt is het aantal fans van je bedrijfspagina daarom niet interessant. Stoppen met Facebook dan maar? Zeker niet. Wat wél nodig is, is er anders mee omgaan dan voorheen. Wat eerder werkte, doet dat nu niet meer. Maar hoe dan wel?

• kijk naar het resultaat van je berichten en speel daar op in.
• Door het contact op te zoeken en verbinding aan te gaan met je bestaande fans, niet per definitie door meer fans te vergaren.
• Door Facebook te zien als een platform voor klantenbinding. Je bouwt er aan een doelgroep die trouw is aan jouw merk.
• Vraag ook gerust om reacties, ervaringen van klanten en fans, geen betere reclame dan goede referenties.
• Kijk ook eens bij je concurrenten, misschien doe je weer ideeën op die je zelf niet bedacht had..

Kortom; Verlies je uiteindelijke doel niet uit het oog. Dat is níét het vergaren van meer duimpjes. Het is het overtuigen van betalende klanten.