Het nut van een Pinterest account

Om Pinterest en Instagram kun je in 2015 eigenlijk niet meer omheen.
Pinterest is zelfs het 3e meest bezochte sociale netwerk en wordt ook steeds populairder. Dit medium staat er om bekend dat veel vrouwen er gebruik van maken, maar ook mannen beginnen hun weg te vinden op Pinterest. 80% van de gebruikers is nu vrouw en 20% man.

Waarom is dit social media kanaal nu upcoming? Pinterest en Instagram zijn populair omdat ze visueel en inspirerend zijn. Als bedrijf kun je hier dus bijna niet meer om heen en is het aan te raden mee te nemen in je online marketingstrategie.

Wat zijn de mogelijkheden van Pinterest binnen je online marketingstrategie?
Gebruikers van Pinterest, zijn voornamelijk vrouwen en kunnen voor jouw bedrijf een interessante doelgroep zijn. Het is een welbekend feit dat vrouwen de beslissers zijn als het gaat om aankopen. Daarnaast is het via Pinterest vrij eenvoudig om clicks te genereren naar je website. Wanneer je een afbeelding (van bijvoorbeeld een product uit je webshop) post op Pinterest, kun je daar een link aan hangen. Wanneer je dan op de foto klikt, komt je automatisch op deze pagina van je website terecht.

Daarnaast doen ook steeds meer mensen op Pinterest inspiratie op, dan bijvoorbeeld via Google.
Met platformen als Pinterest, Instagram en YouTube kun je er eigenlijk niet meer om heen: visuele content. Van sketchnotes tot infographics en van prezi’s tot video’s: de online wereld vult zich met visuele elementen om informatie over te brengen. En met resultaat, want visuele content heeft meer effect dan tekst. We nemen visuele informatie 600.000 keer sneller op. Hersenen registreren namelijk grafische content veel sneller dan tekst en afbeeldingen en worden ook nog eens sneller aangeklikt en gedeeld.

Hoe kun je Pinterest gebruiken?
Een andere mogelijkheid bij Pinterest en Instagram is dat je er heel eenvoudig een leuke actie mee kunt organiseren voor jouw doelgroep. Een actie organiseren kan daarnaast bijdragen aan het verkrijgen van volgers. De actie kun je uiteraard heel gemakkelijk delen op Facebook, Twitter en je website.
Zo kun je bijv. vragen aan je volgers om een moodboard op Pinterest te maken van hoe je favoriete interieur eruit ziet en onder de deelnemers een waardebon verloten van je (woon)winkel.

Tips bij het gebruiken van Pinterest
– communiceer dat je aanwezig bent op Pinterest; bijvoorbeeld via Facebook, Twitter en een button op je website
– Maak gebruik van hashtags, zeker bij Instagram;
– Like en reageer op foto’s van anderen (vergroot je bereik);
– Zorg voor voldoende leuke en inspirerende foto’s!
– Plaats een link in je profiel en zeker bij de afbeeldingen op Pinterest;
– Zorg ook dat deze links traceerbaar zijn in Google Analytics

 

bron:
Frankwatching, Marketing Guys