Hoe krijg je meer bereik op Facebook?

Waarschijnlijk heb je al ontdekt dat je de laatste tijd steeds minder bereik hebt met je berichten op Facebook. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het feit Facebook wil bevorderen dat je gaat betalen voor je bereik door middel van advertenties. Maar ook omdat Facebook door middel van formules bepaalt wat interessant is voor je fans en alleen interessante berichten toont in het nieuwsoverzicht van je fans. Dit omdat nu eenmaal niet alle berichten getoond kunnen worden, omdat je hele tijdlijn dan zou volstromen.

Hoe kun je dan nu zorgen dat je zoveel mogelijk bereik hebt met je inspanningen, energie en misschien wel geld, dat je er in stopt.

Allereerst is de nieuwswaarde van het bericht bepalend voor hoe vaak het getoond wordt en aan wie. Maar wanneer heeft een bericht nou nieuwswaarde in de ogen van Facebook? Deze tips zullen er in ieder geval bij helpen:

Plaats vaker berichten op je Facebook pagina. Wekelijks of liever zelfs meerdere keren per week.

Plaats berichten op momenten dat je fans online zijn. Kijk in je pagina statistieken onder ‘berichten’ welk tijdstip en welke dag dit is.

Plaats een mix van berichten. De ene keer een link naar een interessant artikel of je eigen blog, de andere keer een tekstbericht, een vraag, of een video of afbeelding.

Plaats of deel berichten van andere Facebook pagina’s, laat zien dat je ook objectieve berichten uit de markt deelt en niet alleen je eigen product.

Personen en pagina’s taggen. Dit kan niet altijd. Een persoon kan alleen getagd worden als deze persoon gereageerd heeft op het bericht. Een pagina kan vaak wel getagd worden. Typ dan de exacte paginanaam in, en soms helpt het om een @ voor de naam te zetten. Ga niet lukraak tags plaatsen die niet relevant zijn. Dat heeft een averechts effect.

Oude content opnieuw plaatsen. Zoek in je statistieken op, welke berichten van enkele maanden terug hoog scoorden en als ze nog relevant zijn, plaats ze gewoon opnieuw. Het zal zelden opgemerkt worden dat het al eens geplaatst is, omdat het bericht de vorige keer niet alle fans bereikt heeft.

Plaats ook eens lange berichten. Sinds kort scoort een langer tekstbericht niet alleen hoog qua bereik, maar kan ook meer reacties genereren. En aan reacties, shares en likes hecht Facebook nieuwswaarde. Zorg wel dat je belangrijkste tekst in de eerste regels staat, zodat je volgers wel bereid zijn om op “lees meer” te klikken om de hele tekst te lezen.

Zelf (als pagina) antwoorden op een reactie in een bericht.

Actuele zaken posten. Aan iets waar veel over gepraat wordt op Facebook, op dat moment, hecht Facebook veel nieuwswaarde.

Plaats leuke actuele foto’s bij je bericht, of nog liever, een video…. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk, zodat de blik van je fans blijft hangen bij je bericht.

Het is allemaal geen hogere wiskunde, maar veelal meer gewoon een kwestie van doen en proberen. Je ziet aan de statistieken vaak al welke berichten goed scoren bij je fans, maak daar ook gebruik van. Succes!