Social Media trend 2016

2015 was een veelbewogen jaar op het gebied van sociale media. Er is bijvoorbeeld nu zoveel content online dat de video steeds meer aan populariteit wint. Wil je een beetje op de hoogte blijven om er goed op in te kunnen spelen voor je bedrijf? Hieronder volgen wat highlights in de ontwikkelingen om rekening mee te houden!

Video is het nieuwe content
Waar we voorheen nog vooral nog een foto met een korte tekst gebruikten, is het momenteel motion content dat aan terrein wint. Bewegend beeld in de vorm van video’s, animated GIF’s, afbeeldingen en infographics oogsten meer betrokkenheid en worden vaker gedeeld dan pure tekst updates.
Wil je blijven opvallen, gebruik dan met regelmaat ook video!
Zo introduceerde Facebook onlangs profile videos, zodat je die statische profielfoto kunt vervangen door een dynamisch filmpje.

Minder content, betere kwaliteit
Aan kwantiteit heb je niks meer, we worden overstroomd met informatie en content. Enkel kwaliteit, en de juiste promotie of verspreiding daarvan, kan nog verschil maken. Om een hechte band op te bouwen met je publiek moet je meer doen dan vertellen over je product of dienst. Veel belangrijker is de cultuur van je bedrijf of merk. En daarvoor is het essentieel om een goed verhaal te vertellen. En dat gedurende een langere tijd. Storytelling

Social media als conversiemedium
De rol van social media is vooral kijken en niet klikken. Je moet dus zorgen dat je berichten en beeld interessant genoeg zijn om de interesse van je doelgroep te trekken en ze daarmee nieuwsgierig te maken naar bijv. je product of website.

Adverteren op meerdere social media kanalen
In 2016 zal sociale media verder vercommercialiseren. Bedrijven zijn er inmiddels aan gewend dat ze op social media moeten betalen voor bereik. Niet meer alleen bij Facebook, ook bij Twitter, Instagram, Pinterest en Snapchat. We zullen meer koopknoppen zien, meer leadgeneratie advertenties, meer retargeting en meer conversiepixels.
De rol van adverteren wordt groter om op te vallen bij de consument.

Live content speelt een grotere rol
Context speelt een steeds grotere rol binnen sociale media. De juiste timing voor je content is cruciaal. De trend voor 2016: live momenten! Video content zal lang niet altijd meer vooraf geproduceerd worden. De opkomst van kanalen als Meerkat en Periscope zullen merken dwingen om niet alleen maar op perfectie te letten. De juiste timing wordt belangrijker. Unieke content met de juiste timing, dat is goud waard in het social media-landschap.

Instagram als vervanger voor Twitter 
Twitter lijkt aan het teruglopen. De trend lijkt dat grote merken hun content van Twitter verschuiven naar Instagram. Een heel ander netwerk, maar net als Twitter wel snel, dynamisch en opgebouwd uit korte communicatiefragmenten. Daarnaast blijkt dat de tarieven voor adverteren op Twitter veel hoger liggen dan op de andere platformen. Het netwerk zelf richt zich inmiddels vooral op event gebonden marketing en nieuws. Maar ook de andere kanalen, zoals Facebook, richten zich steeds meer op nieuwsmedia.

Social shopping
Er werd al vaker wat over gesignaleerd, maar de consument laat nog een beetje op zich wachten. Wel is het duidelijk dat de grote sociale media bedrijven er heilig in geloven. Dat blijkt onder andere uit de ‘koop nu’ knoppen die Twitter, Pinterest en Facebook introduceerden.Verwacht dergelijke directe bestelmogelijkheden ook voor andere sociale platformen, zoals Instagram, Snapchat, Vine etcetera..

 Privacy & adblockers
Marketeers moeten meer rekening gaan houden met adblockers, waar consumenten vermoedelijk steeds meer gebruik van gaan maken door de vercommercialisering van social media. Kortom, de verspreiding van je content zal een grotere uitdaging worden. Dit roept om betere en uitgebalanceerde content, die naast een betaald bereik ook een organische verspreiding kan bewerkstelligen.

Go Mobile or Go Home
De Mobiele revolutie is het afgelopen jaar absoluut in een stroomversnelling geraakt. Zeker voor social media, maar ook voor websites. Je speelt niet meer mee als je niet responsive bent. Maar dat is eigenlijk geen nieuws meer…

Social search
Social media kanalen zoals Facebook en Google strijden om de gunst van de consument op zoek naar informatie. Facebook werkt hard aan een sterk verbeterde zoekfunctionaliteit in de mobiele Facebook app. Tegelijkertijd werkt Google nauwer samen met Twitter om tweets sneller te indexeren.
Dat social en search meer samengaan ligt eigenlijk best voor de hand. Sociale media functioneren steeds meer als graadmeters van de interesses van mensen. Per slot van rekening zijn zoekresultaten vaak een combinatie van relevantie en populariteit.

Geautomatiseerde updates
Op dit moment zijn vrijwel alle updates die je ziet in social media geschreven door mensen. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie zullen we in de loop van 2016 steeds meer social media updates gaan zien die worden gegenereerd door een algoritme.

Bedrijven nemen social serieus
De tijd van een beetje spelen, experimenteren en aanmodderen met sociale media loopt op z’n einde. De meeste bedrijven zijn inmiddels overtuigd van het belang van sociale media voor hun voortbestaan. We leven in het tijdperk van de klant en de klant wil graag met organisaties communiceren via social media. Een bedrijfsonderdeel waar social media zeker een grote rol (gaan) spelen is de klantenservice. Steeds meer consumenten benaderen bedrijven via social media.

Varianten op de ‘like’ knop
Facebook experimenteert met verschillende varianten op de ‘like’ knop, vergelijkbaar met een breed scala aan emoticons. Bezoekers kunnen daardoor straks veel beter hun gevoelens over een bepaalde social media post uiten, zonder te hoeven typen. Voor marketers betekent deze trend dat ze een beter gedetailleerd beeld kunnen krijgen van het sentiment dat hun social media updates oproepen bij hun publiek. Maakt je content hen gelukkig, boos, blij, verdrietig? Voortaan krijg je daar een beter beeld van.

 

(Bronnen: Mediaweb, Emerce, Queromedia, Frankwatching)