Google Posts: je content meteen zichtbaar in zoekresultaten

Google voegt een nieuwe functie toe aan haar platform: Google Posts. Dit zijn kleine nieuwsberichten of advertenties die via Google Mijn Bedrijf (GMB) in de zoekresultaten getoond worden. De functie geeft zowel stichtingen, bedrijven als geverifieerde personen (bijv. muzikanten en atleten) de mogelijkheid om zoekers nog beter naar hun website of winkel te trekken.

Google is continu bezig om hun platform te verbeteren. Zo hebben ze regelmatig algoritme-updates zoals Panda en Penguin, en zijn ze ook bezig om hun marktpositie in de lokale zoekindustrie te versterken. Met grote regelmaat verschijnt er weer een nieuwe functie om je bedrijf verder te helpen.

Wat zijn Google Posts?
Google Posts kun je instellen via Google Mijn Bedrijf. De content wordt direct in de zoekresultaten als ‘snippet’ getoond. Google heeft meerdere snippets, zoals ‘news stories’ of ‘rich cards’, die direct een antwoord op een vraag geven. Met Google Posts is dit in principe niet anders. De berichten hebben een zeer hoge relevantie voor de zoeker. De route naar informatie wordt versneld, om zo een vraag (als die er al was) direct te beantwoorden. Als ze zijn ingesteld, worden de posts zichtbaar onder het Google Mijn Bedrijf-zoekresultaat aan de rechterkant van de pagina. Dit gebeurt alleen als iemand direct zoekt naar een bedrijf of persoon (anders wordt Google Mijn Bedrijf ook niet getoond).

De posts zijn niet voor altijd in de zoekresultaten te vinden. Het is namelijk niet de bedoeling dat er ‘oud nieuws’ in het overzicht van Google’s zoekresultaten zichtbaar is. Google probeert met relevante content altijd te voldoen aan de verwachting van de zoeker. Vandaar dat Google automatisch de posts na 7 dagen verwijdert. Er is echter een uitzondering. Posts die over opkomende evenementen gaan, kunnen wel langer dan 7 dagen te vinden zijn in de zoekresultaten. Uiteraard zullen ook deze, als het evenement is afgelopen, verwijderd worden. Google geeft aan dat de functie nog maar in bepaalde delen van de wereld is uitgerold. En daarbij alleen voor musea, sportteams, sportdivisies, films en muzikanten (in Brazilië, Nigeria, de VS en Indonesië) beschikbaar is. Het lijkt erop dat de functie steeds meer beschikbaar komt in Nederland, voor degenen met een geverifieerd account.

Hoe kun je de posts inzetten voor jouw bedrijf?
De posts zijn op verschillende manieren in te zetten. Denk aan aanbiedingen voor producten, klantcampagnes of evenement-promoties. In principe kun je hier ook Adwords voor gebruiken, maar dat is een stuk minder grafisch en uiteraard betaald. Uit meerdere studies blijkt dat mensen steeds minder op advertenties klikken. Google Posts maakt het mogelijk op een organische manier te adverteren en zo op een (kosten)efficiënte manier je click-through-rate (CTR) te verhogen.

Elke post van Google kan bestaan uit 300 woorden en kun je uitbreiden met een optionele call-to-action-knop (‘lees verder’, ‘bestel nu’, of ‘reserveer nu’). Met de posts kun je zo zeer gericht inspelen op de lokale customer journey.

Google Posts binnen lokale zoekmarketing
Lokale zoekmarketing, marketing getarget op een doelgroep in de nabijheid van een bedrijf, wordt hiermee steeds interessanter. Stel, je loopt in Berlijn en bent op zoek naar een leuke plek om te ontbijten. Na even zoeken kom je bijv. op Alex Berlin uit en wordt een snippet getoond. Als hier een call-to-action in staat met een aanbieding in afbeelding en tekst. Zou je dan niet hebben geklikt?

Wat kun je allemaal met deze Posts-functie doen?

  • Als kledingmerk bijv. kun je tijdens de sale posts publiceren die mensen meteen informeren over de korting bij een bepaald product.
  • Een restaurant met een nieuwe kaart kan deze communiceren naar de zoekers, met bijvoorbeeld: “vandaag op het menu”.
  • Hotels die een promotie aanbieden voor een speciale kamer of in het algemeen een actie hebben, kunnen posts gebruiken om hun CTA te versterken en CTR te verhogen. Denk aan een combinatiedeal, waarbij mensen een gratis ticket krijgen als ze een één of meerdere nachten boeken.

Als je een event van één dag wil promoten of je hebt een eendaagse aanbieding, dan geeft Google aan dat je ook voor een evenement een tijdsperiode kunt gebruiken. Hoe je dit precies kunt doen, staat beschreven in de officiële Google Support Guide.

Waarom zijn de Google Posts nu zo relevant?
Google wil directe antwoorden geven op vragen van de zoeker. Het bedrijf zet altijd de zoeker voorop en zal de algoritmes en het platform blijven optimaliseren om aan dit doel te voldoen. Daarnaast is local search of lokale zoekmarketing een opkomende trend die in Nederland steeds meer zal uitbreiden. Nu al geeft Google aan dat de helft van de zoekopdrachten een lokaal karakter heeft. Ook is onderzocht dat in 93 procent van alle gevallen de Google Pack wordt weergegeven als er lokaal gezocht wordt.

En om de funnel nog verder te dichten, bijna 80 procent van alle lokale zoekopdrachten mondt uit in verkoop in een winkel. Reken je ROI maar uit als je gaat investeren in lokale zoekmarketing!

Bron: Frank Watching, Michael May , Navads