Tips om als (B2B-) ondernemer meer uit LinkedIn te halen

Om je bedrijf te promoten en om te communiceren met collega’s, bekenden of (potentiële) klanten, is het gebruiken van LinkedIn ideaal. LinkedIn had eind 2014 wereldwijd ruim 347 miljoen leden, waarvan 5,3 miljoen uit Nederland. LinkedIn is uniek in haar soort, omdat dit het enige sociale netwerk is waar het grootste deel van de leden uit business professionals bestaat. Hoe kun je daarmee LinkedIn gebruiken om je merk te positioneren en de naamsbekendheid te vergroten?

Genereer effectief leads
Op LinkedIn zijn een groot aantal business professionals actief. Dit zorgt ervoor dat je met jouw onderneming efficiënt bezig bent in het bereiken van jouw doelgroep, in tegenstelling tot andere netwerken. Daarnaast is er weinig ‘contentruis’ op LinkedIn. Er wordt enkel aan kennis gerelateerde berichten gepubliceerd. Hierdoor wordt een hoger percentage van jouw berichten gezien en gelezen.

Bereik de status van een specialist
Als specialist beschik jij over de expertise, innovatie, betrouwbaarheid en inspiratie op een bepaald vakgebied. LinkedIn is dan dé plek om deze relevante kennis te delen met het publiek. Maar neem dan wel een proactieve houding aan ten opzichte van andere experts en prospects. Door het interactieve karakter van de groepsdiscussies kan een onderneming haar visie uitdragen en het vertrouwen van andere leden verdienen.

Leg contact met invloedrijke personen
Eén van de leukste elementen van LinkedIn is dat je veel invloedrijke mensen kunt ontmoeten. Elke (B2B-)professional kent het belang van een invloedrijk netwerk. LinkedIn is een wespennest van business professionals, en de drempel om connectie te leggen is erg laag. Met een vriendelijke en persoonlijke insteek zal je uitnodiging niet snel worden geweigerd.

Trek meer bezoekers naar jouw website
Het is belangrijk om voldoende socialmedia-buttons op jouw website te hebben, zoals boven weblogartikelen en landingspagina’s. Op deze manier maak je het voor jezelf gemakkelijk om jouw eigen content te delen met LinkedIn-updates. Ook voor andere lezers leg je de drempel laag om jouw content te delen. Naast het plaatsen van updates maakt de socialmedia-button van LinkedIn het mogelijk om in één klik een discussie (mét link naar jouw content) te starten in meerdere LinkedIn-groepen.

Houd je content reclamevrij
Mocht je een LinkedIn-groep aan gaan maken, dan is het doel daarvan om jouw leden te informeren, en niet om producten te verkopen. De informatie binnen je groep dient waardevolle en betrouwbare informatie te zijn, waar bezoekers wat aan zullen hebben. Verkoop je artikelen of diensten binnen je LinkedIn-groep, dan zal dit leden alleen maar afschrikken en wegjagen.

Gebruik LinkedIn als CRM-systeem
Dankzij LinkedIn is het niet langer nodig om stapels visitekaartjes te bewaren. Relaties houden zelf hun profiel bij én je kunt bij ‘Edit details’ zelf persoonlijke notities toevoegen (die een ander niet ziet). Zo kun je altijd opzoeken wie je waar van kent en zet je LinkedIn dus in als Customer Relationship Management (CRM).

Volg bedrijven
LinkedIn geeft je de mogelijkheid tot 1.000 bedrijven te volgen. Hierdoor blijf je op de hoogte van de updates die deze bedrijven plaatsen. Denk aan vacatures, artikelen, productintroducties, events en ander nieuws. Dit is een makkelijke manier om te reageren, contact te zoeken en ‘in the picture’ te blijven.

Houd rekening met de zichtbaarheid van je LinkedIn-groepen
Ben je actief in een sterk concurrerende markt? Dan is het verstandig om niet aan iedereen te laten zien in welke LinkedIn-groepen je zit. Zo voorkom je dat concurrenten ook lid worden van dezelfde LinkedIn-groepen.

Breid je netwerk razendsnel uit
Voor de rasechte netwerkers is er TopLinked. Met een gratis account krijg je een lijst met LinkedIn-gebruikers die bekend staan als ‘Open Networkers’. Zij accepteren uitnodigingen van vreemden. Tegen betaling komt jouw account ook op de lijst. Op die manier kun je honderden nieuwe contacten per maand opdoen.

Gebruik een eigen, professionele URL
Tot slot: zorg voor een eigen URL. Een zelfgekozen URL ziet er professioneler uit en is ook nog eens gemakkelijker te onthouden. Een URL kan er dan zo uitzien: ‘https://www.linkedin.com/company/hostnet-bv‘, in plaats van: ‘www.linkedin.com/pub/hostnet/154dfsg7342fhh488631’. Ook is het handiger om te vermelden op websites, visitekaartjes, in e-mailhandtekeningen et cetera.

Bron: Hostnet