De nieuwste trends in e-commerce

Technologie en e-commerce

Technologie en e-commerce ontwikkelen zich continu en ontwikkelingen volgen zich steeds sneller op. Dat betekent dat je als website-eigenaar te maken krijgt met nieuwe trends, zeker als je beschikt over een webshop. Heb jij je website al mobiel geoptimaliseerd? Ben je al op de hoogte van iBeacon? In dit blogartikel beschrijf ik een aantal trends die belangrijk zijn voor e-commercewebsites. Klaar om je concurrenten een stap voor te zijn?

Mobiel en Responsive design

Het gebruik van smartphones en tablets stelt nieuwe eisen aan je website. In 2020 zal70% van de online aankopen via mobiele apparaten plaatsvinden. 50% van het bezoek aan Facebook verloopt nu al via mobiele apparaten (bron: TechCrunch). Zorg er dus voor dat de mobiele gebruikerservaring optimaal is. Als je nu een website hebt die uit 3 kolommen bestaat, is dat niet gebruiksvriendelijk voor een smartphonegebruiker: zij zouden je website in 1 kolom moeten zien. Responsive design zorgt ervoor dat de smartphonegebruiker jouw website in 1 kolom ziet.

Responsive design alleen is echter niet genoeg. Iemand die jouw site met een smartphone bezoekt, zal een selectie van jouw site willen zien in een voor een smartphone geschikte lay-out. Jij moet onderzoeken welke informatie de bezoeker via de smartphone wil zien en welke taken de bezoeker via de smartphone wil uitvoeren. Om dit te achterhalen, kun je tools als Usabilla of Verify gebruiken.

Dezelfde dag bezorgd

Bezorgkosten en langere levertijd zijn 2 belangrijke oorzaken waarom mensen uiteindelijk toch niet hun bestelling afronden. Engels onderzoek laat zien dat voor 90% van de online consumenten bezorging een irritatiefactor is. Amazon en eBay zijn initiatieven gestart om bezorging op de dag van bestelling mogelijk te maken. Lokale winkeliers met e-commercewebsites zijn in het voordeel met directe bezorging. Zij zitten dicht bij de klant en kunnen daardoor veel makkelijker op de dag van bestelling bezorgen. Grote e-tailers moeten leveren vanuit centrale distributiecentra, waardoor hun logistiek ingewikkelder en kostbaarder is.

Recensies en ranking van Google

Productrecensies zijn belangrijk. 85% van alle consumenten leest beoordelingen voordat zij een aankoop doen. Productbeoordelingen zijn belangrijk om de koper over te halen: 42% van de bezoekers is namelijk onzeker en een recensie kan hen op het juiste been zetten (bron: DutchCowboys).

Het rankingsysteem van Google maakt ook gebruik van productrecensies. De totale ranking wordt bepaald door onder andere advertenties, positieve productrecensies en de beoordeling van je website via Google Shopping. Deze zorgen ervoor dat er sterrenworden gepresenteerd onder je vermelding in zoekresultaten, advertenties en adwords. Hoe meer sterren, hoe groter de kans is dat je website wordt bezocht.

Een kijkje in de toekomst: smart devices

Media schrijven veel over smart- en wearable devices. Op korte termijn zijn deze devices nog niet interessant voor e-commerce. Toch is het goed om al kennis te maken met deze nieuwe technologieën, omdat ze in de toekomst de integratie van e-commerce en fysieke winkels makkelijker maken.

Google Glass

In de komende jaren zal het veelbesproken Google Glass op de markt worden geïntroduceerd. Het is duidelijk dat het een eerste versie is en het product nog volop in ontwikkeling is. Google Glass presenteert een aantal tekstregels in een klein schermpje vlak voor je oog. Je bedient het device met hoofdbewegingen, je stem en een aanraak-interface. Het systeem werkt samen met je smartphone en je kan een beperkt aantal taken direct uitvoeren. Google Glass biedt je, naast vele andere functies, onder andere notificaties.

Deze functionaliteit kan een grote rol spelen bij e-commerce, wanneer je een webshop en een fysieke winkel hebt. Stel: een websitebezoeker bekijkt producten uit jouw webshop. Zodra hij of zij in de buurt is van jouw fysieke winkel, kun je deze klant een notificatie zenden dat de bekeken producten op voorraad zijn in jouw winkel. Een slim stukje technologie dus.

Smartwatches

Naast Google Glass komen er ook slimme horloges: smartwatches. Zoals de naam doet vermoeden, zijn deze ook gekoppeld aan je smartphone en ondersteunen ongeveer dezelfde functionaliteiten als andere smart devices. Notificaties en navigatie zijn belangrijke elementen voor jou als geïnteresseerde in e-commerce.

iBeacon

Voor iOS 7 heeft Apple de dienst iBeacon geïntroduceerd. iBeacon is een Bluetooth 4.0 Low Energy-service. De dienst zorgt ervoor dat apparaten elkaar herkennen. Ook kun je contact maken met andere iBeacon-gebruikers. Waar bevinden klanten zich in een fysieke winkel? En hoe lang staan ze voor de winkelschappen? iBeacon geeft je antwoord op deze vragen. Als een klant lang voor een schap blijft staan, kun je hem via de app vragen of hij met een verkoper wil spreken over de producten die hij bekijkt. Daarnaast kun je met iBeacon zien waar bezoekers van jouw winkel het langst blijven staan en wat hun belangrijkste looproutes in jouw winkel zijn. Komt een klant in de buurt van je winkel of nadert hij of zij bepaalde producten? Dan kun je met iBeacon notificaties sturen.

Notificaties zijn een mooi middel om je klant tegemoet te komen, maar je moet wel zeker zijn dat jouw klanten ze willen ontvangen. Vergelijk het met nieuwsbrieven en persoonlijke aanbiedingen.

PayPal Beacon

Ook Paypal wilde zijn klanten tegemoet komen en introduceerde het innovatievePayPal Beacon. Hiermee kan je in fysieke winkels snel en eenvoudig met de app op je smartphone betalen, zonder een bankpas of fysiek geld te gebruiken. Ook jij als e-tailer profiteert van PayPal Beacon: dankzij de betaling via de app kun je zien of je klant jouw website heeft bezocht en of hij of zij producten heeft gekocht.

(bron: Hostnet)