Facebook wordt een steeds grotere concurrent voor zoekmachines, het is dus van belang om Facebook zakelijk goed in te zetten.
Hierbij wat tips:
Naast alle content op social media wordt video steeds belangrijker. Plaats dus regelmatig video’s. Dit mogen ook simpelweg filmpjes zijn, gemaakt met je smartphone. Volgens Mark Zuckerberg is over 5 jaar de meeste content op Facebook zelfs video.
Facebook kan like en win acties niet echt waarderen en zorgt er zelfs voor, dat je bij plaatsen van dit soort berichten, je bericht minder wordt weergegeven bij je fans, zelfs tot maanden na de plaatsing van het bericht.
Zorg dat je niet alleen likes en fans van je Facebookpagina krijgt, maar probeer ook gegevens van je doelgroep te verkrijgen voor persoonlijke berichtgeving, door bijv. inschrijven voor een nieuwsbrief of op de hoogte houden van nieuws of blog. Op deze manier ben je niet afhankelijk van Facebook, maar heb je zelf “owned data”
Maak gebruik van linken naar je website in berichten op Facebook. Hou er hierbij wel rekening mee dat je website mobiel aangepast is (responsive) het aantal smartphone gebruikers is in 2014 gestegen van 56 naar 72%! Maak bij het linken naar je website gebruik van de preview functie die gegeven wordt, of plaats er een passende, aantrekkelijke foto bij.
Plaats af en toe gepromote berichten, hierdoor kun je het bereik afstellen op de beoogde doelgroep buiten je eigen fans. Zorg er hierbij voor dat je de doelgroep die je bepaald, vergelijkbaar is met de bestaande fans, zo haal je het meeste bereik door mensen met dezelfde interesses en dus ook interesse in jouw product/ bedrijf.
Nodig vrienden of relaties uit om ook beheerder van je zakelijke Facebook pagina te worden, op deze manier kunnen meer mensen binnen hun netwerk ook uitgenodigd worden en is het bereik weer groter.
Zorg voor interactie op Facebook door je fans aan te zetten tot actie. Denk bijv aan het vragen van foto’s van een door hen gekocht product van je bedrijf.
Integreer een goede call to action in je berichten, bijv een link naar je website voor meer informatie, of het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bezoeken van je winkel (en ontvang korting bijv) of deel dit bericht en laat je vrienden ook horen van deze actie. (bied hier geen winactie om te delen, dat wordt weer afgestraft door Facebook)
Zorg voor content in je berichten waar je fans ook in geïnteresseerd zijn, waar praten zij over en hoe kun je daar op aansluiten met jouw bericht. Zoek een link met de actualiteit voor interesse bij je fans. Combineer actualiteit met humor, berichten met fun en humor worden vaker gedeeld.
Berichten op Facebook bereiken normaliter maar zo’n 17% van je fans, om je bereik uit te breiden is 2 x per week een bericht posten beter.
Plan bijvoorbeeld 2 momenten in de week in waarop je berichten plaatst op social media. Zorg dat je vaker te zien bent op Facebook dan je concurrenten, volg je concurrenten ook om op de hoogte te blijven.
Plaats korte berichten, zodat mensen niet op “lees meer” hoeven te klikken. Je bericht moet in een paar zinnen al genoeg triggeren om interesse te wekken.
Gebruik regelmatig foto’s met mensen, dieren of natuur er op, deze zorgen voor meer interactie.
Plaats je berichten in een duidelijke herkenbare huisstijl in profielfoto en tijdlijn door bijv kleur, logo etc
Klachten of negatieve berichtgeving op je Facebookpagina niet verbergen, maar meteen reageren en er een positieve draai aan te geven. Neem je volgers serieus en los evt klachten op, zodat je andere volgers zien dat je daar goed mee om gaat.
Plan het zo dat je berichten plaatst op tijdstippen waarop je fans online zijn, dit is te zien in je statistieken. Zo zorg je er voor dat je berichten zo ver mogelijk bovenin hun tijdlijn staan als ze Facebook openen. Je berichten kun je wel eerder opstellen en deze op een bepaald tijdstip inplannen.
Als je events aanmaakt, nodig hiervoor dan je fans uit, maar zorg ook dat je ze vlak voor het event hier nog aan herinnert. Dit zorgt voor een extra attentie moment.
(bron: webinar van Friends Enterprise)